Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Víceúrovňové vládnutí v oblasti environmentální politiky: komparativní analýza Rakouské republiky a Spolkové republiky Německo
Čuprová, Barbora ; Romancov, Michael (vedoucí práce) ; Tesař, Jakub (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat povahu víceúrovňového vládnutí v politice ochrany klimatu v Německu a Rakousku a poté provést komparaci analyzovaných případů. Jako teoretické ukotvení diplomové práce je využitý koncept víceúrovňového vládnutí, jehož klíčovou myšlenkou je vzájemné integrování a ovlivňování rovin vládnutí. Pomocí tohoto konceptu je v práci analyzovaná horizontální i vertikální rovina utváření a provádění politiky zahrnující státní i nestátní aktéry. Analýza je provedena prostřednictvím čtyř znaků víceúrovňového vládnutí, předem vymezených na základě rozboru odborné literatury, jimiž jsou: rozptýlení kompetencí, ne-hierarchický institucionální rámec, rozhodování na základě konsensu a princip partnerství. Uvedené znaky představují také dimenze, na jejichž základě je provedená komparace vybraných případů. Víceúrovňové vládnutí v politice ochrany klimatu Německa a Rakouska je poté klasifikováno na základě typologie Liesbet Hooghe a Garyho Markse. Součástí diplomové práce je také analýza nástrojů klimatických politik obou zemí a jejich politických procesů, která přiblíží úlohu a vliv jednotlivých úrovní vládnutí na utváření politiky v analyzované oblasti vládnutí.
Role euroregionu Silva Nortica v rámci přeshraniční spolupráce a při utváření regionální identity.
Klečková, Veronika ; Havlíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kučerová, Silvie Rita (oponent)
P edkládaná práce se zabývá vlivem euroregionu Silva Nortica na p eshrani ní spolupráci a regionální identitu. Silva Nortica se nachází na esko-rakouském pohrani í a je nejmlad ím euroregionem v esku. Situace v euroregionu je analyzována pomocí kvantitativního a kvalitativního výzkumu, a tak nabízí komplexní pohled na danou problematiku. V kontextu rámcových institucionálních podmínek euroregionu bylo analyzováno dotazníkové et ení spole n s ízenými rozhovory s p edstaviteli euroregionu. V práci jsou také nastín ny mo né varianty budoucího vývoje euroregionu. Z výsledk výzkumu vyplývá, e mezi místními obyvateli existuje potenciál pro budování p eshrani ního spole enství. Na druhou stranu na institucionální úrovni existuje ada problematických faktor , které mohou bránit prohlubování p eshrani ní spolupráce v esko-rakouském pohrani í. Klí ová slova: Euroregion Silva Nortica, esko-rakouské pohrani í, p eshrani ní spolupráce, regionální identita, p eshrani ní spole enství, víceúrov ové ízení
Prosazování principu flexicurity otevřenou metodou koordinace z pohledu teorie víceúrovňového vládnutí a z pohledu sociologického institucionalismu - případová studie ČR
Hájek, David ; Šlosarčík, Ivo (vedoucí práce) ; Drulák, Petr (oponent)
Předkládaná diplomová práce je případovou studií analyzující prosazování principu flexicurity v ČR skrze otevřenou metodu koordinace (OMC). Princip flexicurity začal od přelomu tisíciletí získávat výraznou pozornost aktérů evropské integrace. To bylo zapříčiněno úvahami jak posílit konkurenceschopnost ekonomik členských států EU při sílící expanzi méně regulovaných trhů jako například čínského, a zároveň jak udržet a obhájit evropský sociální model založený na státu blahobytu. V roce 2007 byla v EU schválena unijní definice flexicurity, která začala být prosazována prostřednictvím OMC. Tato studie reaguje na nedostatek studií analyzujících vliv OMC v konkrétních oblastech politiky. Analýzou odborné literatury, relevantních zákonů a důvodových zpráv k těmto zákonům, Národních programů reforem ČR, programových prohlášení českých vlád a také pomocí rozhovorů se zástupci aktérů sociálního dialogu předkládaný text zjišťuje, jak OMC v oblasti prosazování flexicurity funguje. Cílem práce je zodpovědět otázku, jaká z vybraných teorií, zda teorie víceúrovňového vládnutí (MLG), nebo teorie sociologického institucionalismu (SI), je vhodnější k vysvětlení dynamiky procesu prosazování principu flexicurity skrze OMC v ČR. Autor práce na základě zjištění hodnoty vybraných proměnných dochází k závěru, že vhodnější...
Strukturální politika v České republice - možnosti a limity přístupu multi-level governance
Nigová, Eva ; Polášek, Martin (vedoucí práce) ; Jireš, Jan (oponent)
Tato práce je případovou studií, která se v teoretické části zabývá rozborem koncepce multi- level governance a její využitelností pro studium strukturální politiky v České republice. Základní postuláty tohoto přístupu jsou v empirické části aplikovány na fungování strukturální politiky v ČR a následně přezkoumávány. K empirickému přezkumu jsou použity dva projekty financované pomocí strukturálních fondů EU. Na těchto příkladech je zkoumáno, zda a případně v jaké míře či v jakém smyslu můžeme základní postuláty přístupu multi-level governance pokládat za platné. Dle nastavených kritérií a následném zhodnocení realizovaných projektů, se tento přístup pro fungování strukturální politiky v ČR nepotvrzuje. Klíčová slova: víceúrovňové vládnutí, strukturální politika, regionální politika, strukturální fondy
Úskalí implementačního systému strukturální politiky Evropské unie v České republice v programovém období 2007-2013
Capanda, Filip ; Karlas, Jan (vedoucí práce) ; Gusačenko, Irina (oponent)
Diplomová práce Úskalí implementačního systému strukturální politiky Evropské unie v České republice v programovém období 2007-2013 se zabývá aplikací teorií evropské integrace na konkrétní případové studie. V první části je popsána historie strukturální politiky EU obecně, v části druhé historie strukturální politiky EU v ČR. Třetí část se zabývá teoretickým vymezením tématu, na které navazuje vyslovení hypotézy a výzkumné metody použité pro provedení sady dvou případových studií v závěru práce. Jako teorie, která nejlépe popisuje systém strukturální politiky EU v ČR je definován přístup multi-level governance. Ten popisuje existenci mnohoúrovňového sdílení moci mezi různými typy aktérů. Ani jeden z těchto aktérů přitom nemá moc definovat finální podobu této politiky. Tato práce s pomocí dvou případových studií zabývajících se do hloubky vytvářením a fungováním implementačního systému v ČR v programovém období 2007-2013 dokazuje, že takovéto prostředí může způsobovat koordinační dilema, spojené s nadužíváním taktiky free-ridingu a vysokými transakčními náklady. Toto prostředí dává vzniknout rigidnímu mplementačnímu systému.
Cooperating or bypassing the member state? Paradiplomacy of the Visegrád regions in Brussels.
Poloczek, Łukasz Ignacy ; Šlosarčík, Ivo (vedoucí práce) ; Arregui Moreno, Francisco Javier (oponent)
More and more attention is paid in the academic debate to the issue of sub-state entities, represented by regional governments, as partially independent actors of international politics. This phenomenon, referred to as paradiplomacy, is particularly visible in the European Union, where since 1980s regional governments have been mobilising to gain direct influence on the shape of European politics. A regional government that acts as an agent of European politics may or may not be actively supported by its central government. This thesis tries to investigate the relationship between the direct representations of the Visegrád Group regions in Brussels and their respective national Permanent Representations. In the first chapter, I discuss the theoretical issues related to regional mobilisation in Brussels by referring to the work of researchers who deal with multi- level governance in the context of the European Union. In the second chapter, I present and justify the choice of research design, case studies, and semi-structured interviews as the main source of obtaining data necessary to answer the research question. In the third chapter, I included the analysis of the obtained information, and in the fourth chapter, the conclusions drawn from it. This research shows that direct regional...
Policy determinants in the context of the EU's carbon neutrality goals
Žganec, Matej ; Martinková, Viera (vedoucí práce) ; Mazač, Jan (oponent)
Aby bylo možné splnit ambiciózní cíle uhlíkové neutrality do roku 2050, které si Evropská unie stanovila, bude muset městská mobilita mnohem více přispět k celkovému snížení emisí skleníkových plynů. Plány udržitelné městské mobility (SUMP) jsou nejnovější politikou, kterou si Evropská komise vybrala k řešení tohoto problému. Tato holistická dopravní strategie, která je interdisciplinární a vychází z osvědčených postupů, se zaměřuje na lidi jako na účastníky procesu plánování i jako na jeho konečné příjemce. Ačkoli je tato politika úspěšná a oblíbená, její zavádění je v evropských městech poměrně nerovnoměrné. Tato práce se pokouší odhalit, co případně ovlivňuje rozhodovací orgány v malých a středně velkých evropských městech, aby přijaly plán udržitelné městské mobility, a to prostřednictvím binomické logistické regrese na velkém podsouboru měst (296) ve 12 zemích EU. Zjištění naznačují, že města, která se nacházejí v geografické blízkosti oceněného města, která mají ve svém okolí vysokoškolskou instituci a která se nepřetržitě účastní akcí Evropského týdne mobility, mají vyšší pravděpodobnost přijetí SUMP. Kromě toho rozlišujeme mezi sítěmi měst, a to tak, že je rozdělujeme do skupin na "závazkové" a "projektové" sítě. Zjištění ukazují, že "závazkové" sítě nemají žádný významný vliv. Na druhou...
Rozvojová spolupráce EU se zeměmi ACP : přístup ke Rwandě, Haiti a Východnímu Timoru
Pavelková, Kristina ; Weiss, Tomáš (vedoucí práce) ; Šlosarčík, Ivo (oponent)
Práce nahlíží na rozvojovou politiku EU optikou jedné z integračních teorií, konkrétně multi- level governance. Analýze je podroben vztah mezi Evropskou unií a třemi zeměmi ze skupiny ACP, Rwandou, Haiti a Východním Timorem. Ze současných vývojových tendencí multi- level governance je výzkum zaměřen na proces posilování nadnárodní úrovně a na postupující regionalizaci. Ta je chápána jednak ve smyslu regionálního sdružování se, dále pak jako přesun pravomocí na nižší správní celky či místní emancipaci. Práci inspirovala myšlenka autora Martina Hollanda, že integrační teorie jsou lépe pozorovatelné v rozvojové politice, než uvnitř integrace samotné. Pomocí srovnání oficiálních deklarací EU o rozvojové spolupráci se skupinou ACP s reálně uskutečňovanou agendou v zemích je v práci zkoumána míra iniciativy EU při zapojování vybraných zemí do nadnárodních struktur, do regionálních celků a při podpoře nižších správních celků v zemích. Výzkum si klade za cíl analyzovat vazby vznikající mezi Evropskou unií a Rwandou, Haiti a Východním Timorem, které by dle Martina Hollanda měly nejlépe odpovídat konceptu multi-level governance.
Decentralizace v nových členských zemích Evropské unie
Řeháková, Anna ; Říchová, Blanka (vedoucí práce) ; Švec, Kamil (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje zkoumání decentralizačních procesů ve vybraných zemích střední a východní Evropy. Jejím cílem tedy bude zhodnotit a porovnat výsledky decentralizace ve vybraných zemích v kontextu unijní regionální politiky - Evropy regionů. Základní hypotézou je, že právě regionální politika EU představuje pro národní státy dostatečný motiv k decentralizaci a zavedení regionální úrovně státní správy ve formě nových politických entit, které jsou institucionalizované, mají vlastní poltickou reprezentaci a hrají klíčovou úlohu pro čerpání zdrojů ze strukturálních a kohezních fondů. Hypotéza bude zkoumána za pomocí analýzy a komparace výsledků decentralizace v pěti zemích střední a východní Evropy: Estonsku, Slovinsku, Polsku, Maďarsku a České republice.
Strategické víceúrovňové vládnutí v kulturní politice
Dušková, Zdenka ; Háva, Petr (vedoucí práce) ; Novotný, Vilém (oponent)
Diplomová práce "Strategické víceúrovňové vládnutí v kulturní politice" se věnuje tématu kulturní politiky, které je často opomíjeno. Tuto oblast dále nahlíží optikou strategického vládnutí a analyzuje jeho stav podle úrovní vládnutí - nadnárodní, národní a podnárodní. Aby mohl být prozkoumán současný stav problematiky, musela být zasazena do věcného a historického kontextu formujícího rámec, ve kterém se kulturní politika odehrává. Analýzy této práce se proto zabývaly činností politických institucí podle hodnotícího rámce a zhodnocení dvou konkrétních případů strategických veřejněpolitických dokumentů národní a podnárodní úrovně včetně jejich aplikace. Z hlediska působení klíčových institucí byla na jednotlivých úrovních vládnutí, především u organizací specializovaných na oblast kultury, zjištěna určitá snaha o koncepční řešení dílčích i souhrnných otázek daného odvětví. Konkrétní realizace a odpovědnost je však často přesouvána na úrovně nižší. Hlavně věcná a časová návaznost strategických dokumentů se pak ukázala jako problematická na více úrovních vládnutí, stejně tak finanční prostředky potřebné pro jejich realizaci. V závěru práce byla proto uvedena konkrétní doporučení, která by měla vést ke zlepšení pozice a aplikace strategického vládnutí v kulturní politice.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.